“Στη σκιά ενός τυφλού θεού”
Συναυλία μπαρόκ μουσικής
Αφροδίτη Πατουλίδου: σοπράνο, νικελάρπα
Ασπασία Δημητριάδου, Θεόδωρος Κίτσος: θεόρβη, αρτσιλιούτο, μπαρόκ κιθάρα
Η ουμανιστική ιδέα ότι η μουσική όφειλε να είναι η θεραπαινίδα της ποίησης οδηγεί σε μία ριζική αλλαγή στη μουσική δημιουργία του 17ου αιώνα, σε ένα νέο μουσικό στιλ, γνωστό ως “seconda pratica”. Οι ρίζες αυτής της συνθετικής πρακτικής βρίσκονται στην πλαστική ερμηνεία του κειμένου και στη συγχώνευση λέξης και ήχου. Mέσα από τη χρήση της διαφωνίας, των χρωματικών κινήσεων και των απροσδόκητων μετατροπιών, αποκαλύπτεται ένα ευρύ φάσμα έκφρασης με απόλυτο νοηματικό πυρήνα το ανθρώπινο “πάθος”.
Παίζοντας «στην σκιά ενός τυφλού θεού», του Έρωτα ή του Ορφέα, με όργανα της μπαρόκ εποχής όπως η θεόρβη, το αρτσιλιούτο και η μπαρόκ κιθάρα, σας προσκαλούμε να ανακαλύψετε μαζί μας τον κόσμο Ιταλών δημιουργών όπως οι A. Piccinini, G.G. Kapsberger, M. Galilei, C. Monteverdi, B. Strozzi, G. Caccini, παρουσιάζοντας τόσο τον σολιστικό όσο και τον συνοδευτικό ρόλο των νυκτών, μέσα από την προσέγγιση της ιστορικά ενημερωμένης ερμηνείας.
Αφροδίτη Πατουλίδου
Μονωδός, Υψίφωνος
Υψίφωνος, σπούδασε μονωδία σε Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Βασιλικό Φλαμανδικό Ωδείο Βρυξελλών και Πανεπιστήμιο Τεχνών Βερολίνου. Υπήρξε υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση και του Βρετανικού Ιδρύματος Βραβείων Όπερας. Έχει εμφανιστεί σε Κρατική Όπερα Βερολίνου, Θέατρο Λα Μονναί Βρυξελλών, Θέατρο Ρεάλ Μαδρίτης, αλλά και σε αίθουσες συναυλιών όπως η Φιλαρμονική Βερολίνου, Αίθουσα συναυλιών Γκαίτεμποργκ, Snape Maltings Λονδίνου και σε φεστιβάλ σε Οχάι (Καλιφόρνια), Όλντενμπουργκ κ.ά. Έχει συνεργαστεί με διευθυντές ορχήστρας όπως οι Κιρίλ Πετρένκο, Μπάρμπαρα Χάννιγκαν, Κρις Μουλντς, με σκηνοθέτες όπως η Σάσα Βαλς, Nίκολα Χούμπελ, καθώς και με Συμφωνική Ορχήστρα Γκαίτεμποργκ, Ορχήστρα Ακαδημία Παλαιάς Μουσικής Βερολίνου, Ορχήστρα υποτρόφων Ακαδημίας Κάραγιαν κ.ά. Οι ερμηνείες της ως Άνν Τρούλαβ (Η ζωή ενός ακόλαστου), Μπελίντα (Διδώ και Αινείας), Σόφι Σολ (Λευκό ρόδο), Γυναίκα (Η ανθρώπινη φωνή) και Μοναχικό παιδί του Κλωντ Βιβιέρ έλαβαν θερμής υποδοχής από τον εγχώριο και διεθνή τύπο. Η ποιητική της συλλογή «17,5 σχεδόν 18» εκδόθηκε ως Α’ Πανελλήνιο Βραβείο Ποίησης (Χ.Ο.Ν.). Της αρέσουν τα βιβλία και το χιόνι. Όχι απαραίτητα ταυτόχρονα.
Λίγα λόγια για την Νίκελχάρπα που θα παίξει η Αφροδίτη Πατουλίδου στο συγκεκριμένο κοντσέρτο:
Η νίκελχάρπα ή κλειδοφόρος άρπα είναι ένα σουηδικό όργανο συγγενές του Hurdy gurdy. Η Αφροδίτη μελετά από το 2021 με τον μεγάλο δάσκαλο, κατασκευαστή και σολίστα Olov Johannsson στην Ουψάλα, με του οποίου το δοξάρι παίζει.
Η ζωγραφιά της ανάρτησης είναι εμπνευσμένη από το θέμα της συναυλίας και ανήκει στην Αφροδίτη Πατουλίδου
Θεόδωρος Κίτσος
Νυκτά όργανα εποχής
Ο Θεόδωρος Κίτσος φοίτησε στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου σπουδάζοντας παράλληλα κιθάρα (Πτυχίο και Δίπλωμα με τους Παναγιώτη Ιωάννου και Κώστα Γρηγορέα αντίστοιχα). Στη συνέχεια μετέβη στο Ηνωμένο Βασίλειο για να ειδικευτεί στην ερμηνεία παλαιάς μουσικής μελετώντας ιστορικά νυκτά έγχορδα (λαούτο, θεόρβη, μπαρόκ κιθάρα) με την Elizabeth Kenny. Ως υπότροφος του Ιδρύματος Μιχελή απέκτησε Μεταπτυχιακή ειδίκευση από το Πανεπιστήμιο του York. Συνέχισε τις σπουδές του με υποτροφίες από το Ίδρυμα Ωνάση και το Πανεπιστήμιο του York και αναγορεύθηκε Διδάκτορας το 2005.
Δίνει τακτικά διαλέξεις και ομιλίες ενώ εργασίες του έχουν δημοσιευτεί σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους. Έχει συμμετάσχει σε ηχογραφήσεις δίσκων (Decca, Naïve, MDG, Aparté κ.ά.) και παραστάσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία, Γαλλία, Ελβετία, Αυστρία, Βέλγιο, Ολλανδία, Ρωσία, Μονακό κ.α) με διάφορα σύνολα (Καμεράτα [Armonia Atenea], Latinitas Nostra, Pomo d’Oro, Yorkshire Baroque Soloists, Festspiel Orchester Göttingen [FOG], Wroclaw Baroque Orchestra κ.ά.).
Υπηρετεί ως Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Ασπασία Δημητριάδου
Νυκτά όργανα εποχής
Η Ασπασία Δημητριάδου πήρε τα πρώτα της μαθήματα μουσικής σε ηλικία 5 ετών. Σπούδασε κλασική κιθάρα με καθηγητή τον Κώστα Κοτσιώλη στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, όπου ολοκλήρωσε το δίπλωμά της με άριστα το 2016.
Παράλληλα, ολοκλήρωσε το πτυχίο της στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Το φθινόπωρο του 2016 έγινε δεκτή στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα μουσικοκινητικής αγωγής στο Πανεπιστήμιο Mozarteum του Σάλτσμπουργκ, όπου σπούδασε με υποτροφία από το Orff Institute για εξαιρετικές ακαδημαϊκές επιδόσεις.
Αφού αποφοίτησε με ειδίκευση στα ιστορικά και κλασικά κρουστά (τάξη Philipp Lamprecht), ξεκίνησε ένα μάστερ στο λαούτο και την ιστορικά ενημερωμένη ερμηνεία στο Πανεπιστήμιο Μουσικής και Χορού της Κολωνίας υπό την καθοδήγηση του καθηγητή David Bergmüller.
Έχει ολοκληρώσει διάφορα masterclasses, μεταξύ άλλων, με τους Reinhard Göbbel, Peter Croton, Herbert Grassl, Simone Fontanelli, Makellos Chryssicos και Hopkinson Smith, που έχουν χρωματίσει την καλλιτεχνική της διαδρομή.
Ως σολίστ αλλά και ως μέλος διαφόρων μουσικών συνόλων, έχει δώσει παραστάσεις σε Ελλάδα, Ιταλία, Γαλλία, Γερμανία και Αυστρία σε φεστιβάλ όπως Barocktage Stift Melk, Donau Festwochen και Alte Musik Knechtsteden.